آیا سکه پارسیان اعتبار دارد

اعتبار سکه های پارسیان و نحوه محاسبه آنها در بازار یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران بازار طلا میباشد که در ویدیو زیر به کلیه سوالات شما پاسخ درباره آیا سکه پارسیان اعتبار دارد داده شده است.

سکه پارسیان آیا اعتبار دارد؟

در سال 1390 بود که زمزه بی اعتبار بودن سکه های پارسیان در رسانه ها به چرخش افتاد و نگرانی مردم را تشدید نمود و این تصور را به دنبال داشت که یک شبه تمام زحمات چندین ساله خود را برباد رفته میدیدند. سازمان حمایت خبری را مخابره نمود که حکایت از بی اعتبار بودن سکه های که بازار طلا تولید نموده بود میکرد.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان:‌ براساس قانون، ضرب سکه فقط در اختیار بانک مرکزی است

سازمان حمایت اولتیماتونی با مدت یک سال و نیم به تولید کنندگان سکه در بازار طلا داده بود که باید سریعا سکه های غیر استاندارد گرمی و از جمله سکه های پارسیان که با عیار 18 ساخته میشد را از بازار جمع آوری کنند و در همین زمان نیز بانک مرکزی از سکه جدید خود با نام سکه یک گرمی با عیار 900 در هزار رونمایی نمود.

سازمان حمایت

از حدود ۴ سال قبل از این وقایع بود که به دنبال کمبود ضرب سکه های طلا توسط بانک مرکزی، ضرب برخی سکه ها در گرماژهای مختلف توسط برخی طلافروشان باب شد و اتفاقا مورد استقبال نیز قرار گرفت.

علت استقبال مردم این بود که این سکه ها متناسب با قدرت خرید مردم با توجه به عرف عروسی ها و مهمانی ها طراحی شده بود و کسانی که قدرت خرید سکه های بهار آزادی رایج را نداشتند به راحتی می توانستند نیاز خود را با خرید این سکه ها برطرف کنند.

این چنین بود که سکه های گرمی تحت نامهای مختلف چون هخامنشی، پارسیان، کوروش، الیزابت و… در بازار رایج شد اما سوء استفاده های زیادی که در استفاده از طلای و اقعی در ضرب این سکه ها صورت می گرفت و ارزش آن را بیش از حد و گاه تا حد صفر کاهش می داد باعث شد نهادهای مربوطه اولتیماتوم یک سال و نیمه برای خروج تدریجی این سکه ها به طلافروشان بدهد.

البته همزمان بانک مرکزی (central bank) سکه های یک گرمی پلمب شده و استاندارد خود را نیز برای پوشش تقاضای موجود برای سکه های غیر رسمی روانه بازار کند. اکنون که سکه های یک گرمی بانک مرکزی تقریبا جا افتاده، سازمان حمایت نیز اعلام کرد سکه های غیر رسمی طلا که توسط بانک مرکزی ضرب نشده اند را جمع آوری خواهد کرد.

طبق قانون ضرب، عرضه و توزیع مصنوعات طلای خارجی و مصنوعات مدور ضرب شده مانند سکه های پارسیان که غیر از بانک مرکزی ضرب شده اند، ممنوع است.

در این هشدار اعلام شد که برخورد با متخلفان آغاز خواهد شد و طی این مدت مهلت وجود دارد که این مصنوعات طلا از سطح بازار جمع آوری شوند.

همچنین مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، با اعلام این خبر افزود: براساس مجموعه قوانین بانک مرکزی، ضرب سکه فقط در اختیار بانک مرکزی است. با وجود این در سطح بازار یک بخشی از شمایل یا لوح هایی با عنوان سکه مانند سکه های پارسیان وجود دارند که قرار است از ضرب و عرضه آنها در سطح بازار جلوگیری شود.

اعتبار سکه پارسیان

ضرب هرگونه مصنوع مدور هم ممنوع است. یعنی اگر کسی بخواهد سکه ای را ضرب کند حتما باید پنج گوش یا شش گوش یا چند ضلعی باشد و از حالت دوار خارج شود.

خلاقیت طلافروشان در برطرف کردن نیاز مردم

با این قانون طلافروشان از ضرب سکه های دایره ای شکل خودداری کردند و تمامی دستگاه های پرس و نورد خود را برای پلاک های پارسیان چند ضلعی آماده نمودند که در تصویر چند نمونه از آنها را مشاهده مینمایید.

نوع محصول: فایل ویدیو دانلودی
قیمت: رایگان
مدرس: پارسا طلاکار بنیان گذار موسیقی مالی، سازنده اولین دستگاه عابر بانک سکه در کشور، نویسنده کتاب آموزش طلافروشی
نوع فرمت: mp4 قابل پخش روی همه دستگاه ها
کیفیت: Full HD

آیا سکه پارسیان اعتبار دارد؟

برای مدتی سکه پارسیان و یا سکه های گرمی را می توانستند با طلای ۱۸ عیار در هر مکانی مانند کارخانه، کارگاه و حتی خانه، ضرب و روانه بازار کنند و بانک مرکزی برای جلوگیری از تقلب و متضرر نشدن خریداران سکه تمام بهار آزادی که مشابه سکه های پارسیان بود دستور به عدم ضرب سکه های گرمی گرد و یا دایره ای کرد.

طبق قانون، ضرب سکه طلا به صورت انحصاری و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و تولید و عرضه پلاک های طلای پارسیان، هخامنشی و پاسارگاد به صورت مدور و با عنوان سکه در نام تجاری مصنوع، غیرقانونی و ممنوع است.

نظر ریاست اتحادیه برای سکه های پارسیان

همچنین رییس اتحادیه تهران در مورد اعتبار سکه پارسیان اظهار کرد: فروشندگان تنها باید سکه‌ گرمی را بفروش برسانند که با اشکال متفاوت از سکه تمام است. سکه‌هایی که به صورت بیضی و چند ضلعی ضرب می‌شود، بنا به دستور بانک مرکزی اجازه فروش خواهند داشت. طلا فروشان موظف هستند که سکه‌های گرمی مردم که شبیه سکه تمام ضرب شده‌اند را خریداری کنند.

اعتبار سکه پارسیان بسته به عیار طلا، مانند سکه های بهار آزادی، نیم و ربع سکه دارای وزن ثابت نیستند. هر کدام دارای وزنی مجزا است که بر روی آن درج شده است. به عنوان مثال: سکه پارسیان 0.500 (پانصد سوت) و در قسمتی دیگر عیار آن ثبت شده است که در برخی موارد عدد 750 و در دیگر مدل عدد 995 درج گردیده که برای افراد مبتدی اعتبار سکه های پارسان یک مقدار نگران کننده خواهد بود

روش محاسبه قیمت سکه پارسیان

محاسبه قیمت سکه پارسیان کار بسیار ساده ای میباشد، بدین صورت که قیمت هر گرم طلای هیجده عیار را در وزن سکه مد نظر خود ضرب نموده حاصل قیمت طلای آن میباشد حال چنانچه قصد خرید آنرا دارید مقدار مالیات را به آن اضافه نمایید.

3.2/5 - (12 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا سکه پارسیان اعتبار دارد»

  1. مهران مداحی

    بنظر من سکه پارسیان خیلی کاربردی ترازسکه بهار آزادی برای خرید وقیمت مناسب با پولمون ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید