ناپدید شدن سهمیه بنزین کارت سوخت

در حالی که برخی گزارش ها از کسر شدن بیش از اندازه سهمیه بنزین پس از استفاده از کارت سوخت حکایت داشت، شرکت پخش فراورده های نفتی، ضمن تایید این گزارش ها، توضیحاتی درباره دلایل این فرایند ارائه داد و اعلام کرد در صورت به موقع برداشتن کارت از کارت خوان پمپ بنزین، سهمیه اضافه ای کسر نمی شود.

به گزارش صبحانه،همزمان با سهمیه‌بندی بنزین،‌ صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اعلام می‌کردند که سهمیه بنزین  آن ها در هر بار سوخت گیری بیش از ۲ لیتر کم می شود. همین امر سبب شد تا تصور کم فروشی جایگاه ها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاه های سوخت باشند. البته در این زمینه بررسی هایی صورت گرفت که نشان می داد،‌ جایگاه های سوخت کم فروشی ندارند، اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت. بعد از آن بود که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیه های بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوخت گیری صحیح است،زیرا افراد پیش از پایان روند سوخت گیری،‌ کارت را از کارت خوان خارج می کنند و به این صورت یک تا ۴ لیتر سهمیه از کارت سوخت آن ها حذف می شود. با این حال، شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هم اینک شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیه ای درباره این موضوع شفاف سازی کند.

میزان سوخت گیری به صورت پیمانه ای  از کارت کسر می شود
طبق گزارش ایسنا، این شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوخت گیری توضیح داده شده  است.بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونه ای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا ۳.۹۹ لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است)، از سهمیه کسر می‌شود. پس از آن، سوخت‌گیری آغاز می شود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذرکردن میزان سوخت گیری از سقف پیمانه اول، مجدد ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و با ادامه سوخت گیری این فرایند به‌صورت پیمانه ای تا انتهای سوخت‌گیری تکرار خواهد شد.


دلیل غیب شدن «تا حدود ۴ لیتر»  از کارت ها و راهکار جبران آن

این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا ۴ لیتر از کارت های سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارت خوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانه ای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و می افزاید: اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه ۳.۹۹ لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود. (برای مثال اگر فرد، ۲ لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی در عین حال تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟
در اطلاعیه شرکت ملی پخش، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارت خوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوخت گیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کند. این اطلاعیه می افزاید:
«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارت خوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».
سخنگوی شرکت پخش: محاسبه ای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید
پس از اطلاعیه شرکت ملی پخش، برخی  رسانه ها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارت ها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوخت گیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود ۲۰ لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تابنزین اضافه از کارت سوخت آن ها کسر نشود . با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت، در گفت وگو با جام جم آنلاین، این گمانه ها را رد و تاکید کرد:هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبه ای انجام دهند . اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد . این اشتباهی است که از سوی  شبکه های اجتماعی هم به آن دامن زده می شود .
 وی افزود :  تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام «لطفا کارت خود را بردارید» سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.

منطق مبهم مکانیزم پیمانه ای کارت سوخت

اگر چه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دلیل طراحی سامانه هوشمند سوخت به صورت یاد شده را «جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت گیری» ذکر کرده، اما باز معلوم نیست چرا سامانه به این صورت طراحی شده است؟ به عنوان یک فرضیه، ممکن است موضوع، به غیر برخط بودن سامانه سوخت و امکان عملیات تقلب مربوط باشد. در عین حال هر چه که هست، به نظر می رسد ایجاد ملاحظات این چنینی برای یک فرایند بسیار پرتکرار در جایگاه های سوخت کشور، می تواند نارضایتی تدریجی از سامانه سوخت را رقم بزند و شاید بهتر باشد با یک برنامه زمان بندی، این رویه اصلاح شود. علاوه بر این اطلاع رسانی دیرهنگام در این باره نیز باعث شده تا به دلیل اشکال در نحوه سوخت گیری بخشی از سهمیه مردم بسوزد. اشکالی که غیرقابل توجیه است و با اطلاع رسانی به موقع می شد جلوی وقوع آن را گرفت./خراسان

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید