ذوغاب کردن یا ذوقاب کاری چیست

ذوغاب کاری یا سیاه کاری روشی تزیینی است که روی فلزها انجام می گیرد. بر روی فلز شیارها و گودال هایی ایجاد می کنند تا ماده سیاه کاری در درون آنها قرار گرفته، پخته و آماده شود. سیاه کاری با ماده نیلو را نمی توان روی مس، برنج و نقره های جدید انجام داد. ولی از طلا با آلیاژهای عیار بالا می توان استفاده کرد. ماده نیلو روی مس و برنج و غیره نمی چسبد. بهترین فلز برای سیاه کاری با نیلو نقره است.

روش ذوغاب کردن یا سیاه کاری

بر روی سطح فلز بر اساس طرح مورد نظر با حکاکی، قلم زنی، تراشکاری، اسید کاری، اره کاری، اره کاری، نصب دیواره و راه های دیگر حفره ها و شیارها و لبه های ایجاد کرده و ماده سیاه کاری را درون آنها ریخته، با کمک حرارت آن را ذوب نموده و پس از سرد شدن تمیز کاری می کنند. تمیز کاری به صورت ذوغاب کاری ، پوست کاری و پرداخت کای انجام می گیرد.

ابتدا قسمت های فرو رفته ( سوراخ ها، شیار ها، شکاف ها) فلز را با ذوغاب کاری و فرچه ی سیمی کشیدن کاملا براق و جلادار کنید. هیچ لایه ی چربی در این حفره ها و شیار ها نباید باشد، سپس از دوغابی که درست کرده اید، با یک وسیله ی مناسب درون حفره ها وشکاف ها ریخته و با فرچه می مالیم. مقدار این دوغاب باید به اندازه ی نیاز باشد یعنی گودال ها باید تا لبه ی بالای آن پر شوند و با وسیله ای تا حد امکان به ماده ی سیاه کاری فشار وارد کنید تا به صورت متراکم درون گودال ها را پرکند. اگر کوره ی الکتریکی در اختیار باشد، بسیار مناسب تر است، زیرا گرمای یکنواخت و قابل تنظیم دارد. وقتی که آب قطعه مورد نظر خشک شد، آن را در کوره قرار بدهید. دردمای 500 درجه سانتیگراد، پودر سیاه فلزی نرم شده و به صورت مذاب غلیظ گودال ها و فروگرفتگی ها را به صورت یکنواخت پر می کند.اگر کوره برقی در اختیار نبود، می توان قطعه های کوچک را با مشعل لحیم کاری سیاه کاری نمود. تا حد امکان شعله به طور مستقیم با ماده نیلو تماس نداشته باشد و همینطور نباید بیش از حد گرم شود.

ذوغاب کاری

زیرا گوگرد آن می سوزد و شعله ی شدیدی که حاصل سوختن گوگرد است، ایجاد می شود و در اثر سوختن گوگرد سطح بیرونی قطعه اسفنجی و متخلل می شود. بهتر است حرارت دهی از پشت کار انجام شود.اگر گودالها کاملا پر نشده یا متخلل شدند، باید بازهم به آن ماده نیلو زده و دوباره ذوب کرد. اگر فرورفتگی ها کم عمق بودند (مانند عمق کاری با حکاکی) می توان قطعه را گرم کرد و روی آن کمی ماده روان ساز (کلرید آمونیوم حل شده در آب داغ) ذوب کرده و ماده نیلو را روی سطح داغ مالیده تا خطهای ظریف حکاکی را پر کند. در انتها ماده نیلوی اضافه را با سوهان از سطح کار بزدایید تا طرح سیاه کاری آشکار گردد. در صورت نقص احتمالی، باید دوباره گودالهای معیوب را پر و ذوب کنید، سپس ذوغاب کاری، پوست کاری و پرداخت کاری کرده تا کیفیت نهایی به دست آید.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید