تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی تقلبی+ویدیو

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی در یک جمله خلاصه میشود و این که سکه غیر بانکی از اسم آن مشخص است مال بانک نیست و افراد سودجو جهت کسب سود بیشتر اقدام به جعل شکل سکه میکنند. در صورتی که سکه بانکی توسط ضرابخانه بانک مرکزی ضرب میشود و قانونی است.

[ux_product_flip ids=”175″]

عواقب تهیه سکه های غیر بانکی تقلبی

خرید و یا فروش سکه غیر بانکی ممنوع میباشد و برابر قوانین با افراد متخلف برخورد خواهد شد. همانگونه که خرید و فروش یک خودرو سرقتی جرم محسوب میشود و کسانی که در این امر مبادرت به انجام معامله ای کنند به عنوان مالخر تحویل مراجع قضایی میشوند در خصوص خرید و فروش سکه های تقلبی و غیر بانکی نیز دقیقا این قانون صادق است.

وجود اجناس تقلبی در هر بازاری، باعث به وجود آمدن بی نظمی و سلب اطمینان خریداران آن بازار می‌شود. وجود سکه‌های غیربانکی یکی از مشکلاتی است که بازار سکه ایران همیشه با آن مواجه بوده و هست، اما اخیرا زمزمه وجود ربع و نیم سکه‌های تقلبی، بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد. از آنجا که اغلب سکه‌های تقلبی شباهت بسیار زیادی با سکه‌های بانکی دارند، تشخیص آن برای حرفه‌ای‌های بازار سکه نیز مشکل است و گاه حتی خود بازاریان در مورد بانکی بودن بسیاری از سکه‌ها با هم توافق نظر ندارند؛ همین امر باعث می‌شود که گاهی اوقات خود سکه‌فروشان دچار اشتباه شوند و سهوا سکه‌ای غیر‌بانکی را به جای سکه بانکی معامله کنند. 

که وظیفه خود دانستیم در زیر به چند نکته در خصوص تشخیص تفاوت سکه بانکی و غیربانکی اشاره کنیم. با این تفاسیر این وظیفه شما است که نسبت به اصالت و بانکی بودن سکه خود اطمینان حاصل نمایید. چنانچه هیچ اطلاعی در خصوص سکه ندارید توصیه میکنم محصول ساده شناسی سکه را به صورت رایگان تهیه نمایید که لینک آنرا در همینجا با شما به اشتراک میگذارم.

[ux_product_flip ids=”167″]

تشخیص سکه های تقلبی غیر بانکی

سکه‌های تقلبی وارد شده به بازار انواع مختلفی دارند. در برخی از آنها وزن و عیار طلای به کار رفته در آنها دقیقا مانند سکه‌های بانکی است، با این تفاوت که ضرب بانک مرکزی نیست و از لحاظ قیمتی ارزان‌تر از سکه‌های بانکی معامله می‌شود، اما بعضی از این سکه‌های تقلبی از طلای عیار پایین‌تر ساخته شده‌اند.

عیار طلای برخی از این سکه‌ها ۱۷ یا حتی کمتر نیز می‌باشد در صورتی که عیار سکه‌های بانکی تقریبا 22 عیار است. مسوولان اتحادیه طلا و جواهر طی سالهای گذشته اقدامات موثری در جلوگیری از این تخلفات انجام داده‌اند. الزام سکه فروشان به نصب تابلوهای اتحادیه که دارای کد و مشخصات آن مغازه باشد، همچنین چاپ هولوگرام و توزیع بین سکه فروشی‌های مجاز، ازجمله این اقدامات مفید است.

وظیفه اتحادیه طلا در خصوص سکه های تقلبی غیربانکی

البته در کنار تمامی این اقدامات، بازرسی‌های دوره‌ای این اتحادیه برای شناسایی سکه‌فروشان غیر‌مجاز و جلوگیری از فعالیت و تخلفات آنها، نکته‌ای است که به قدر کافی به آن توجه نشده است. در چنین شرایطی که تعداد سکه‌های تقلبی در بازار افزایش یافته، حضور گسترده بازرسان اتحادیه در بازار سکه و شناسایی عاملان توزیع این سکه‌های تقلبی، می‌تواند بیش از پیش موثر باشد.

افراد بسیاری که به هر دلیل اقدام به خرید سکه کرده‌اند، هنگام فروش این سکه‌ها دچار مشکل و متضرر شده‌اند. با توجه به اینکه چند وقتیست که فروش سکه توسط شعبه‌های بانک مرکزی متوقف شده، امکان خرید سکه از شعب بانک‌ها که مطمئن‌ترین جا برای خرید سکه است، میسر نمی‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود کسانی که قصد خرید سکه دارند، حتما از صرافی و سکه فروشی‌های مجاز که تابلوی مجوز اتحادیه طلا و جواهر دارند، خرید کنند.

از آنجا که اغلب موارد بابت خرید و فروش سکه، فاکتور ارائه نمی‌شود، دقت به این نکته که پرس سکه حتما مربوط به آن مغازه و دارای هولوگرام اتحادیه باشد، می‌تواند در جلوگیری از خرید سکه‌های غیر‌بانکی بسیار موثر باشد.

بزرگترین شبکه ضرب و توزیع سکه های تقلبی طلا

در پی شکایت تعدادی از طلافروشان مبنی بر فروش سکه‌های تقلبی و اغفال آنها از سوی عده ای سودجو، مراتب به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان هرمزگان قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: با گسترش چتر اطلاعاتی و پس از یک ماه رصد تحرکات و اقدامات متهمین مشخص شد، باند سازمان یافته‌ای در حاشیه شهر تهران در امر تهیه و توزیع سکه‌های تقلبی طلا در سراسر کشور فعالیت دارد و از طریق شبکه گسترده ای از طلافروشان، واسطه ها و عوامل خود به اخلال گسترده در بازار سکه مبادرت نموده است.

باند توزیع سکه های غیر بانکی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: پس از شناسایی و دستگیری تعدادی از اعضای این باند، متهم اصلی این پرونده که از بندرعباس به تهران گریخته بود تحت تعقیب قرار گرفت و پس از شناسایی دیگر عوامل این باند و محل اختفای آنان، به دستور مقام قضایی، اکیپ مجربی از مأموران پلیس امنیت عمومی استان هرمزگان به تهران اعزام و با همکاری مأموران پلیس امنیت عمومی ناجا در یک اقدام عملیاتی منسجم و گسترده 6 نفر از سرباندهای ضرب سکه های تقلبی را دستگیر نمودند.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در بازرسی از منازل، کارگاه ها و ضرابخانه های متعدد ساخت سکه‌های جعلی، بیش از هفت هزار سکه تقلبی آماده فروش، ۲ دستگاه پلمب سکه، ۷ دستگاه تراش برای ساخت مهر و ضرب سکه، ۱۵ کیلو ورقه مسی برای ساخت سکه تقلبی، ۳۵ عدد مهر تقلبی ضرب سکه، ۶ عدد مهر جعلی ادارات و نهاد‌های دولتی و غیردولتی، تعدادی برچسب تقلبی مربوط به سکه و پلمب آن، چندین هزار دلار و ۲ عدد کیس کامپیوتر که مورد استفاده برای جعل مهر‌های سکه بود، کشف و به همراه 7 دستگاه خودروی متعلق به این باند توقیف شد.

اکبری با اعلام این مطلب که روند رسیدگی به پرونده تا صدور رأی قطعی کمتر از سه ماه به طول انجامیده است یادآور شد: پس از تکمیل مراحل تحقیقات و صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس به پرونده اعضای این باند بزرگ ضرب سکه های تقلبی بهار آزادی که به منظور دستیابی به اهداف مجرمانه خود اقدام به جعل پلمب طلافروشی ها، صرافی ها و حتی نشان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نموده اند در شعبه دادگاه کیفری شهرستان بندرعباس رسیدگی و در نهایت منجر به صدور محکومیت گردید.

وی تصریح کرد: به موجب حکم صادره از دادگاه کیفری دو شهرستان بندرعباس متهمین اصلی و اعضای این باند بزرگ ضرب مسکوکات تقلبی طلا در مجموع به تحمل 66 سال و شش ماه حبس تعزیری، توقیف تمامی اموال حاصل از جرم و منع اشتغال در حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت توسط مرکز رسانه قوه قضائیه، محکوم شدند که حکم صادره پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان هم اکنون در مرحله اجرا است و بر این اساس متهمین به نام های 1-«یوسف کدپور»(کدیور) فرزند احمد با 11 فقره سابقه کیفری به جرم ساخت سکه شبیه مسکوکات داخلی و خرید و فروش آن و همچنین مشارکت در ترویج این نوع سکه با وصف تعدد و تکرار جرم و سردستگی گروه مجرمانه به 15سال حبس تعزیری و ضبط اموال تحصیلی شامل مبلغ سه میلیارد و هفتصد و نود و هفت میلیون تومان ،خودروی سانتافه ،سیزده میلیون تومان وجه نقد و 490 گرم طلا به نفع دولت و به جرم جعل پلمب 59 مغازه طلافروشی و ا2 واحد صنفی به 3 سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام جعل علامت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به 15 سال حبس تعزیری و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و جواهر و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

2- «فرید کاظم لو» فرزند علی با 14 فقره سابقه کیفری به جرم ترویج مسکوک شبیه سکه طلای داخلی به 15 سال حبس تعزیری ،استرداد کلیه اموال به شکات و ضبط اموال حاصل از جرم شامل مبلغ هشتاد میلیون تومان و خودروی مزدا 3 و 10 گرم طلا به نفع دولت و همچنین به اتهام تخریب به 4 سال و نیم حبس تعزیری و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم گردید.

3- «سیاوش شهریاری» فرزند محمود با 4 فقره سابقه کیفری به جرم خرید سکه با عیار پایین شبیه به مسکوکات داخلی به 5 سال حبس تعزیری و ضبط اموال و وجوه حاصل از جرم به نفع دولت و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

4- «کاظم شیرمحمدزاده» فرزند محمد با یک فقره سابقه کیفری به جرم مشارکت در ترویج سکه با عیار پایین شبیه به مسکوکات طلای رایج داخلی از طریق خرید و فروش آن به 4 سال حبس تعزیری و ضبط اموال و وجوه حاصل از جرم به نفع دولت و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم گردید.

5- «حسین کدیور» فرزند احمد با یک فقره سابقه کیفری به جرم معاونت در ترویج سکه شبیه مسکوکات داخلی از طریق تسهیل در خرید و فروش آن به 3 سال حبس تعزیری و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

6- «حامد کدیور» فرزند احمد با یک فقره سابقه کیفری به جرم معاونت در ترویج سکه شبیه مسکوکات داخلی از طریق تسهیل در خرید و فروش آن به 2 سال حبس تعزیری و منع اشتغال به حرفه مربوط به صنف طلا و انتشار حکم محکومیت به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

1/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی تقلبی+ویدیو»

  1. دزد اونیه که با کت و شلوار دزدی میکنه و پلیس هم ازش محافظت میکنه نه اینا

  2. مثلا اسم اینها رو نوشتین که چی؟؟؟؟؟؟؟
    چرا آبروشونو می برین؟؟؟؟؟؟

    1. اگه اینکار هارو نکنند شما برعکسش حرف می زنید. به فکر ابرو دزدی ؟

    2. کدومشون فامیلاتونه
      بخدا باید اسم و تصویرشون بنر بشه تک تک شهرها
      چیزکشی دزدها رو نکنید وجدانا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید